Projektowe piątki
Projektowe piątki to sprawdzona formuła zajęć o charakterze warsztatowym, które w naszym liceum odbywają się w każdy piątek. Zamiast zwykłych lekcji, piątkowe przedpołudnia spędzamy na realizacji projektów z takich dziedzin jak: komunikacja, rozwój osobisty, edukacja medialna czy zarządzanie projektem. Raz w miesiącu spotykamy się wszyscy na zajęciach RECHARGE. To czas wsłuchiwania się w Boże Słowo i zaglądania do własnych serc.
UWOLNIĆ MÓWIENIE – NOWOŚĆ W 2024/2025
Co łączy zawód prawnika, dziennikarza, pastora, księdza, wykładowcy, aktora czy polityka? Na pierwszy rzut oka niewiele. A jednak tym, co łączy te wszystkie profesje są wystąpienia publiczne. We wszystkich tych zawodach częścią pracy jest umiejętne operowanie głosem, sprawne wyrażanie myśli czy dyskutowanie. Aby stać się mistrzem wystąpień publicznych należy poznać nie tylko techniki panowania nad głosem, czy poprawnej argumentacji. Trzeba wiedzieć, jak mówić do słuchaczy tak, by być wysłuchanym.
Projektowe piątki to czas, by uwolnić mówienie! Warsztat powstał z myślą o wzmocnieniu uczniów w obszarze wystąpień publicznych. To propozycja skierowana nie tylko do tych, którzy chcą być przyszłymi gwiazdami palestry czy desek teatralnych, ale do wszystkich. Bo przecież umiejętność prezentowania tematu na forum grupy, odpowiedź ustna czy ustna matura będą dotyczyć uczniów całego liceum. Podczas warsztatów uczniowie będą mieli możliwość:
- poćwiczyć emisję głosu,
- poznać techniki odstresowujące mówcę,
- spróbować technik relaksacji.
- zobaczyć na przykładzie dziennikarza, jak pracuje się głosem,
- poćwiczyć retorykę i argumentację.
A na koniec zobaczymy, kto zostanie najlepszym mówcą w Samuelu!
Prowadząca: Joanna Piechal, zaproszeni specjaliści i praktycy
PROPSY
Projekt psychologiczny skierowany do młodzieży w wielu 15-18 lat o różnej tematyce. PROPSY mają na celu wyposażenie uczestników w umiejętności i narzędzia, które posłużą do lepszej adaptacji do życia w społeczeństwie. Dla wielu uczestników będzie to zapewne pogłębienie doświadczeń, o których już słyszeli, np. na temat asertywności, zarządzania czasem, umiejętności radzenia sobie ze stresem, uczenia się i radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Prowadząca: Aleksandra Rapacka-Grochala
KOMUNIKACJA
Celem warsztatów jest zapoznanie się z podstawowymi narzędziami komunikacji interpersonalnej. Poprzez rozmowę, zabawę oraz naukę, uczniowie w interaktywny sposób uczą się słuchać siebie nawzajem, prowadzić konwersacje, a także współpracować podczas różnego rodzaju aktywności. Zajęcia są prowadzone w dynamiczny sposób, ale każdy uczeń ma też czas na indywidualną refleksję. Efektem zajęć jest umiejętność operowania pętlą dialogu, na którą składa się sztuka zadawania pytań, aktywnego słuchania oraz parafrazowania tego, co się usłyszało.
Prowadzący: Dawid Wawrzyniak
EDUKACJA MEDIALNA
Jest to przedmiot na miarę naszych czasów. Młodzi ludzie funkcjonują i są świetnie obeznani z Internetem, mediami społecznościowymi, nowymi trendami w technologii i komunikacji. Ale czy tak naprawdę wiedzą, jak te media funkcjonują? Jaki mają wpływ na nasze życie i postrzeganie rzeczywistości? I wreszcie, jak można je dobrze wykorzystywać?
Zajęcia z edukacji medialnej mają wspomagać krytyczne myślenie, umiejętne wykorzystywanie informacji, czy wreszcie prowadzenie szkolnych profili społecznościowych (FB, IG). Są to zajęcia, na których to uczniom oddajemy samuelowe media, a oni uczą się, jak nimi zarządzać.
Prowadząca: Joanna Piechal
ZARZĄDZANIE PROJEKTEM
Jakie kompetencje powinien mieć absolwent liceum? Wiemy, jak ważna jest wiedza, ale zdajemy sobie również sprawę, jak istotne w dorosłym życiu są umiejętności miękkie. Na zajęciach młodzież uczy się, jak zarządzać projektem i jak ważna jest przy tym współpraca, dobrze opracowany harmonogram i kompetencje zespołu. To zajęcia, które nie tylko wspomagają kreatywność, ale na których uczniowie uczą się kooperatywności i samo-sprawczości. A także tego, że nawet jeśli coś nie wyjdzie, to i tak można to przekuć w sukces. Ponadto kolejny rok z rzędu zgłaszamy projekty do Olimpiady Zwolnieni z Teorii.
Prowadząca: Joanna Piechal
INVEST TO IMPACT – moduł 1
Podczas zajęć poruszamy temat człowieka i jego relacji z innymi. Rozmawiamy o zagadnieniach dotyczących wszystkich sfer człowieka: fizycznej, psychicznej i duchowej. Poruszamy tematy, które są najważniejsze dla młodych osób wkraczających w świat dorosłych i przyjmujących na siebie ich role oraz odpowiedzialności. Koncentrujemy się na czterech grupach tematycznych, z których każdą realizujemy podczas czterogodzinnych zajęć.
- Ja i to, co się dzieje we mnie (rozum, emocje, wola, sumienie).
- Komunikacja z drugim człowiekiem.
- Trwały związek w kulturze nowoczesnej.
- Ochrona mojego zdrowia i zagadnienia bioetyczne.
Prowadząca: Magdalena Adamiec
INVEST TO IMPACT – moduł 2
Celem zajęć jest to, aby każdy uczeń wybrał w sposób świadomy dalszą ścieżkę edukacji i kariery zawodowej oraz rozumiał, dlaczego dokonuje takiego wyboru. Zajęcia składają się z 4 bloków skupionych na odkryciu i zbudowaniu świadomości mocnych stron każdego ucznia. Nazwane mocne strony zostaną spisane i otoczone pasującymi do nich zainteresowaniami, pasjami, zajęciami, które są dla danego ucznia ciekawe. Kolejnym krokiem będzie ocena umiejętności. To obszar zupełnie inny niż zainteresowania. Zainteresowania bowiem są czymś, co się lubi, a umiejętności czymś, co się umie. Na naszych zajęciach będziemy szukać spójności w tych obszarach. Każdy uczestnik poszuka indywidualnej odpowiedzi na pytania:
- Jakie są moje mocne strony?
- Co mnie interesuje?
- W czym jestem dobry?
Ostatnim kryterium będzie przyjrzenie się osobistym wartościom, czyli odpowiedź na pytanie: Co jest dla mnie ważne?
Te cztery obszary (osobowość i mocne strony, zainteresowania, umiejętności i wartości) są według badań nowoczesnej psychologii podstawowym kryterium planowania zarówno ścieżki edukacji, jak i rozwoju zawodowego. Na koniec zajęć każdy uczeń wybierze przedmioty maturalne (podstawy i rozszerzenia) rozumiejąc, jak dalej zarządzać tymi wyborami.
Prowadząca: Izabela Herman
RECHARGE
W tym roku na Recharge chcemy, idąc za głównym celem naszej szkoły, słuchać, działać i mieć wpływ. A co to dla nas znaczy?
Chcemy nie tylko się uczyć, ale też praktykować słuchanie Boga i własnego serca. Chcemy poznać to, co kryje się w nas samych. Wierzymy, że wiara rodzi się ze słuchania, a chcemy w niej wzrastać. Pragniemy zrozumieć różnicę między słuchaniem a słyszeniem. Chcemy pytać Boga, gdzie nas posyła podczas outreach’ów oraz w naszych osobistych planach na życie. Będziemy zaglądać we własne serca, żeby poznawać, co nas motywuje do działania i do służenia.
Planujemy przekuć w praktykę to, co usłyszeliśmy i działać z przygotowanymi sercami. Nie chcemy działać, żeby znaleźć Boga, ale właśnie dlatego, że się z Nim wcześniej spotkaliśmy. Do gotowych i słuchających serc i uczynkach, które z tego wynikają, dodamy intencjonalne planowanie naszych działań i zrozumienie tego, że mamy wpływ! To, co robimy, ma znaczenie. Nawet wtedy, kiedy tego nie rozumiemy i nie widzimy. Chcemy uczyć się być odpowiedzialnymi i intencjonalnymi w naszych uczynkach.
Ale uwaga! Zrozumienie tego, że mamy wpływ, pozwala nam też zrozumieć, że zawsze jesteśmy pod jakimś wpływem. Czy jesteśmy świadomi pod jakim? Kształtowanie swojego charakteru i swojej przyszłości jest lepsze, jeśli jesteśmy świadomi kto, co i jaki ma na nas wpływ. A jednym z najważniejszych celów spotkań RECHARGE jest nauka coraz silniejszego poddawania się pod Boży wpływ.
Prowadzący: Bartosz Kuliński, Paweł Pyra