W Liceum Samuel szczególnie bliskie jest nam projektowe podejście do nauki, które łączy przyswajanie wiedzy z praktycznym jej wykorzystaniem. Dzięki temu nauka staje się celowa, przyjemna, a przyswajane informacje zostają z uczniami na długo. Lekcje w formie projektów stosowaliśmy realizując podstawę programową oraz zajęcia dedykowane naszemu profilowi podczas projektowych piątków oraz MPM-ów, czyli Miesięcznych Projektów Międzyprzedmiotowych. Chcesz zobaczyć, jak to wyglądało? Odwiedź nasz profil na Facebooku i wpisz w wyszukiwarkę #projektowepiątki.
Od września 2023 poszerzamy nasze projektowe horyzonty! Uczniowie będą realizować 3 różne projekty całoroczne.
PROYECTO ESPAÑOL
1. Vamos a hablar – konwersacje
Zajęcia poświęcone są ćwiczeniu wypowiedzi w języku hiszpańskim i mają na celu podniesienie kompetencji językowych naszych uczniów. Rozpoczniemy od prostych wypowiedzi na różne tematy, z czasem przechodząc do coraz bardziej złożonych, stawiając licealistów w symulowanych sytuacjach, w których będą musieli sobie poradzić posługując się językiem hiszpańskim. Na zajęciach będziemy pracować nad poprawnością oraz płynnością wypowiedzi.
2. Vamos a España – wyjazd
Nic nie mobilizuje bardziej do nauki języka niż możliwość jego praktycznego wykorzystania. Jedziemy więc do Hiszpanii i chcemy się do tego dobrze przygotować. Dlatego raz w miesiącu uczniowie przygotują projekt związany z wybraną atrakcją turystyczną Barcelony. Każdy projekt zakończy test sprawdzający, co uczniowie zapamiętali z prezentowanych przez kolegów prac. Wszystkie prezentacje posłużą nam podczas podróży, gdy będziemy na własne oczy podziwiać miejsca, o których usłyszeliśmy wcześniej w szkole.
3. Español avanzado – rozszerzenie
Zajęcia otworzą przed licealistami możliwość zdawania języka hiszpańskiego na poziomie rozszerzonym. Będziemy przygotowywać się do egzaminu na podstawie arkuszy, ćwicząc takie umiejętności jak słuch, rozumienie tekstu czytanego, gramatyka oraz wypowiedź pisemna. .
Prowadząca: Zuzanna Franaszek
INVEST TO IMPACT
1. O relacjach i nie tylko – blok 4 warsztatów
W ramach projektowych piątków „Invest to Impact” poruszymy temat człowieka i jego relacji z innymi. Będziemy omawiać zagadnienia, które są najważniejsze dla młodych osób wkraczających w świat dorosłych i przyjmujących na siebie nowe role oraz odpowiedzialności. Poruszymy zagadnienia dotyczące wszystkich sfer naszej egzystencji: fizycznej, psychicznej i duchowej. Całość projektu zawarta jest w czterech tematach. Każdy zrealizujemy podczas czterogodzinnych zajęć prowadzonych różnorodnymi metodami warsztatowym:
- Ja i to, co się dzieje we mnie (rozum, emocje, wola, sumienie)
- Komunikacja z drugim człowiekiem
- Trwały związek w kulturze nowoczesnej
- Relacje na odległość – media społecznościowe
Prowadzący: Magdalena Adamiec, Piotr Klimski
2. Nauka i kariera – blok 4 warsztatów
Projekt skupiony wokół kariery zawodowej, odkrywania zawodowego powołania i zaplanowania kolejnych kroków po liceum (kolejnych etapów edukacji). Podczas zajęć uczniowie:
- poznają swoje mocne i słabe strony,
- dowiedzą się, które z ich zainteresowań realizowane są w oparciu o mocne strony wskazując im tym samym kierunek możliwej kariery,
- rozpoznają swoje najwyższe umiejętności oraz wartości.
Te indywidualne, osobiste informacje umieścimy następnie w kontekście kompetencji przyszłości, zawodów przyszłości oraz prognozowanych oczekiwań na rynku pracy.
Celem projektu jest, aby każdy z uczestników miał świadomość własnego potencjału oraz rozumiał, jakie kroki należy podjąć, aby zmierzać w kierunku rozwoju w oparciu o swoje mocne strony, naturalne talenty, zainteresowania i wartości. Jednocześnie porozmawiamy o tym, dlaczego talent to nie wszystko. Zastanowimy się, jak świadomie podążać w kierunku powołania dokonując mądrych wyborów i kształtując swój charakter. Zwieńczeniem zajęć będzie zaplanowanie przez uczniów kolejnych kroków na przyszłość (po liceum) oraz zrozumienie, z jakiego powodu dokonują takich wyborów.
Prowadząca: Izabela Herman
ZARZĄDZANIE PROJEKTEM
Założeniem zajęć jest nauka samodzielnej realizacji projektu, wzmocnienie kompetencji komunikacyjnych, zarządzania czasem, tworzenia harmonogramów. Każdy z uczniów wybierze temat indywidualnego, rocznego projektu, który będzie realizować od września do maja. Na koniec roku uczestnicy zaprezentują wyniki swojej pracy przed komisją. Najlepszy projekt uzyska tytuł „Projektu Roku”, a jego autor otrzyma nagrodę.
Zadaniem uczniów będzie:
- wymyślenie i zaplanowanie projektu,
- stworzenie harmonogramu działań,
- realizacja projektu tak, by jego wynik był widoczny dla lokalnej społeczności (społeczności Samuela lub innej).
We wrześniu nastąpi wybór tematu projektu, przedstawienie założeń przedmiotu oraz warsztaty związane z zarządzaniem projektem i harmonogramowaniem.
Prowadząca: Joanna Piechal